روسازی راه چیست

روسازی در راه شامل عملیات از سطح سابگرید (آخرین لایه خاکریز و زیرسازی) تا سطح راه بوده و با توجه به پارامترهای گوناگون و طراحی آن از لایه های گوناگون تشکیل میشود .
اهداف روسازی
1- اجرای لایه های مقاوم در مقابل تنشهای ناشی از بارگذاریهای دینامیک و استاتیک ناشی از بار و تردد وسایل نقلیه عبوری و توزیع ، تقلیل و انتقال آهنا به لایه های زیر سازی و بستر طبیعی راه به نحوی که تنشهای وارده به لایه های خاکریزی کوچکتر و یا حداکثر مساوی تنشهای مجاز بوده و لایه های خاکریز قابلیت تحمل اینگونه تنشها را داشته باشند .
2- مقاومت لازم و کافی در مقابل نیروهای خمشی ، برشی و لغزشی ناشی از بارها و اصطکاک وارده به سطح راه و جلوگیری از تغییر شکلهای غیر مجاز .
3- مقاومت در مقابل شرایط و عوامل جوی .
4- ایجاد بستری دارای مشخصات لازم ،مناسب ، هموار و ایمن جهت تردد وسایل نقلیه عبوری .

انواع روسازی
روسازی در راهسازی بصورت کلی به سه دسته روسازیانعطاف پذیر ، روسازی صلب و روسازی مرکب تقسیم بندی شده ، از تنوع زیادی برخوردار بوده و با توجه به نوع لایه ها به روسازی آسفالتی و روسازی بتنی و یا ترکیبی از بتنی و آسفالتی تقسیم بندی میشوند. روسازیهای بتنی و آسفالتی نیز هرکدام از تنوع زیادی برخوردارند .
روسازی آسفالتی
روسازیهای آسفالتی غالبا از سه نوع لایه های زیراساس ، اساس ، و آسفالت تشکیل شده و در غالب موارد شامل یک لایه زیراساس ، یک لایه اساس و سه لایه آسفالت (دو لایه بیندر و یک لایه توپکا) بوده و یادآوری مینماید که با توجه به طرح روسازی امکان تغییر و تنوع در تعداد ، نوع و ضخامت لایه ها وجود خواهد داشت .
زیر اساس غالبا اولین لایه روسازی راه میباشد که بر روی آخرین لایه زیرسازی (سابگرید Sub Grade) و زیر لایه اساس (Base) اجرا میگردد .
عملکرد و وظیفه زیر اساس
وظیفه اصلی زیر اساس تقلیل و تعدیل تنشهای وارده از قشرهای روسازی روی آن و انتقال آنها به لایه های خاکریزی و نیز زهکشی آبهای نفوذی ناشی از عوامل جوی و انتقال آنها به سطح سابگرید و نهایتا تخلیه آن است .

انواع زیر اساس با توجه به وجود مصالح در محدوده و فاصله منطقی و اقتصادی پروژه ، طراحی روسازی و مشخصات فنی راه به سه دسته زیر طبقه بندی میشوند :
1- زیر اساس رودخانه ای (مخلوط شن و ماسه )
2- زیر اساس سنگی ( حاصل از مصالح کوهی و یا قلوه سنگهای شکسته شده )
3- زیر اساس تثبیت شده ( با مواد افزودنی )
انواع لایه زیر اساس
در اغلب موارد در پروژه های راهسازی از زیر اساس رودخانه ای ، آبرفتی و یا واریزه ای استفاده میگردد ، این گونه مصالح ، زیر اساس زیر اساس رودخانه ای نامیده میشوند .
در مواردی که مصالح رودخانه ای و یا آبرفتی و بطور کلی مصالح طبیعی مناسب و دارای مشخصات لازم جهت استفاده زیر اساس در منطقه موجود نبوده یا استفاده از آنها بعلل مختلف (مانند بعد مسافت) از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نباشد و یا اینکه دارای ابعاد بزرگتر از حدود مشخصات باشد میتوان از مصالح حاصل از شکستن قلوه سنگها استفاده نمود و چنانچه هیچگونه مصالح قلوه سنگی نیز وجود نداشته باشد از مصالح شکسته شده حاصل از سنگهای کوهی بهره برداری میشود ، به اینگونه مصالح ، زیر اساس کوهی اطلاق میشود .
در سایر مواردی که هیچکدام از مصالح رودخانه ای ، آبرفتی و یا کوهی موجود نبودهو یا بهر علتی استفاده از آنها توجیه اقتصادی نداشته و یا اینکه آن مصالح فاقد مشخصات فنی مورد نیازلایه زیر اساس باشد میتوان ضمن اختلاط مصالح موجود با مواد افزودنی و تثبیت کننده مانند آهک ، سیمان و یا قیر بر اساس طرح اختلاط مناسب ، کیفیت مصالح موجود را ارتقا داده و از ترکیب حاصله جهت اجرای لایه زیر اساس استفاده نمود که در اینصورت این لایه ، زیر اساس تثبیت شده نامیده میشود .
