
امولسیون قیر نسبت به قیرهای خالص و محلول، مزایای اقتصادی و زیست محیطی فراوانی دارد، که از آن جمله میتوان به عدم احتیاج به بکارگیری مواد حلال در قیر، امکان استفاده از مصالح مرطوب و غیره اشاره کرد. با توجه به این مزایا، امولسیون میتواند جایگزین مناسبی بخصوص برای استفاده گسترده در اجرای رویه راههای با حجم ترافیک کم باشد. قیر امولسیونی اصلاح شده پلیمری(PMBE) دسته خاصی از امولسیونهای قیری میباشد که برای چندین دهه است که به طور موفقیت آمیزی در صنعت ساخت آسفالت جاده به کار گرفته میشود. قیر امولسیونی اصلاح شده پلیمری نشاندهنده دسته ویژهای از بیندرها با عملکرد بالا هستند که برای به کارگیری در مراحل پایانی آسفالت کاری مانند Chipseal و یا Micro Surfacing در ساخت آسفالت جادههایی که تحت شرایط ترافیکی سنگین هستند، ارجحیت دارند. در این تحقیق ضمن بررسی دقیق و جزئی مشخصات فیزیکی و شیمیایی قیر امولسیونی اصلاح شده پلیمری، امکان استفاده از این قیر در راهسازی نیز بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت نتایج زیر حاصل شد : اصلاح پلیمری، حساسیت دمایی را کاهش داده و باعث افزایش چسبندگی بین سطوح موجود و بهبود انعطافپذیری میشود. پلیمرها به منظور به حداقل رساندن تراوش قیر به سطح و بهبود دوام Chipseal به کار رفته و برای جاده هایی با سطح ترافیک بالا کاربرد دارند. استفاده ازPMBE ها باعث بهبود مقاومت در برابر سایش و رطوبت در Microsurfacing میشود؛ به همین دلیل PMBE ها برایMicrosurfacing هایی که تحت فشار ترافیکی بالا هستند، مورداستفاده قرار میگیرند.
قیر امولسیونی اصلاح شده پلیمری(PMBE) دسته خاصی از امولسیونهای قیری میباشد که برای چندین دهه است که به طور موفقیت آمیزی در صنعت ساخت آسفالت جاده به کار گرفته میشود. قیر امولسیونی اصلاح شده پلیمری نشاندهنده دسته ویژهای از بیندرها با عملکرد بالا هستند که برای به کارگیری در مراحل پایانی آسفالت کاری مانند Chipseal و یا Micro Surfacing در ساخت آسفالت جادههایی که تحت شرایط ترافیکی سنگین هستند، ارجحیت دارند. پس از بیان روشهای نوین ارزیابی قیر و آسفالت، روشها و فناوریهای نوین ساخت روسازی معابر شامل آسفالتهای گرم، بازیافت سرد آسفالت، قیرهای امولسیون و استفاده آنها در تولید مخلوط آسفالت، استفاده از پودر لاستیک به منظور بهبود خواص و عمر مخلوط آسفالت و مخلوطهای آسفالتی با استخوان بندی سنگی تشریح میشود، که در ادامه مزایا و معایب هر کدام از فناوریها بررسی شده و امید است یافتههای این تحقیق سبب آشنایی مدیران و تصمیم گیرندگان شهری با فناوریهای پرکاربرد درون شهری در زمینه روسازی، باشد. در سال 2011 shafii و همکاران با استفاده از پلیمرهای متفاوت، انواع مختلفPMBE را مورد آزمایش قرار دادند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که امولسیون کردن قیر اصلاح شده پلیمری سختتر از تولید آن است و خواص بیندرهای بازیابی شده تفاوت چندانی نسبت به قیر اصلاح شده پلیمری که به عنوان ماده اولیه برای تولید PMBE استفاده شده، ندارد که این امر پیشبینی خواص نهایی آن را آسان میکند.استفاده از قیر امولسیونی اصلاح شده پلیمری با توجه به اینکه PMBE امولسیونهایی با کارآیی بالا هستند، معمولا برای بیندر آسفالت جادههای دارای شرایط ترافیکی سنگین، مورد استفاده قرار میگیرند.